Strona główna forum Zdrowie Witamina D - suplementacja Aktualne (2013) wytyczne suplementacji witaminy D

Aktualne (2013) wytyczne suplementacji witaminy D

Zalecenia odnośnie suplementacji witaminy D w populacji ogólnej.

GM Avatar użytkownika

Posty: 12
Witamina D jest jedyną witaminą, której suplementację zaleca się w populacji ogólnej czyli u osób bez potwierdzonego niedoboru i bez względu na wiek. Niestety w Polsce suplementację witaminy D kończy się zwykle zaraz po okresie niemowlęcym a więc około 80 lat za wcześnie... :cry: Problem nie jest banalny bo prawidłowa suplementacja i zapobieganie niedoborom witaminy D zmniejsza ryzyko nie tylko rozwoju krzywicy, osteoporozy i osteomalacji ale także niektórych nowotworów (co potwierdzono w odniesieniu do raka sutka, raka jelita grubego i raka prostaty) oraz zmniejsza ryzyko chorób o podłożu (auto)immunologicznym (co potwierdzono w odniesieniu do tocznia rumieniowatego, cukrzycy typu 1, stwardnienia rozsianego i nieswoistych zapaleń jelit). Niedobór witaminy D odgrywa również rolę w patogenezie niektórych chorób endokrynologicznych, sercowo-naczyniowych a nawet neuropsychiatrycznych co wynika z szerokiego spektrum oddziaływania metabolicznego tej witaminy.

Dlatego warto przyjrzeć się wytycznym, wg których witaminę D zaleca się podawać:
- dzieciom od urodzenia do 6 miesiąca życia w ilości 400 j.m. na dobę (licząc łącznie z witaminą D zawartą w mleku zastępczym jeśli dziecko nie jest karmione piersią);
- dzieciom między 6 a 12 miesiącem życia w ilości 400–600 j.m. na dobę (licząc łącznie z witaminą D zawartą w diecie);
- dzieciom i młodzieży (1–18 lat) w dawce 600–1000 j.m./dobę w okresie od września do kwietnia;
- osobom dorosłym między 18 a 65 rokiem życia w dawce 800–2000 j.m./dobę w okresie od września do kwietnia;
- osobom w wieku powyżej 65 lat w dawce 800–2000 j.m./dobę przez cały rok (!), z uwagi na gorszą skuteczność wytwarzania witaminy D w skórze u osób w starszym wieku.

Uwagi:
1. U kobiet w ciąży (od II trymestru) oraz karmiących piersią, dawka witaminy D powinna być zwiększona i wynosić 1500-2000 j.m. na dobę.
2. Osobom o ciemnej karnacji, osobom pracującym w nocy oraz osobom o niewystarczającej syntezie skórnej zaleca się suplementację witaminy D przez cały rok! W naszym klimacie syntezę skórną uważa się za wystarczającą w okresie od kwietnia do września, tylko u osób o jasnej karnacji i pod warunkiem codziennej ekspozycji minimum 18% powierzchni ciała (przedramiona i podudzia) na bezpośrednie działanie promieni słonecznych (bez użycia filtrów ochronnych) przez minimum 15 minut, między godziną 10.00 a 15.00. Jednak z uwagi na zwiększanie ryzyka rozwoju nowotworów skóry, ekspozycja taka jest niewskazana szczególnie u osób o jasnej karnacji i u osób obciążonych występowaniem nowotworów skóry w rodzinie biologicznej.
3. Osoby otyłe stanowią grupę ryzyka niedoboru witaminy D - zaleca się im suplementację zwiększoną dwukrotnie (1200-4000 j.m./dobę), zależnie od stopnia otyłości, w okresie od września do kwietnia lub przez cały rok (jeśli synteza skórna jest niewystarczająca).
4. Należy zaznaczyć, że ilość witaminy D zawarta w ogólnie dostępnych preparatach wielowitaminowych jest zdecydowanie zbyt niska w stosunku do powyższych zaleceń.
5. Zawartość witaminy D w preparatach określa się w jednostkach międzynarodowych (j.m.; IU - international unit) lub w mikrogramach. 40 j.m. (IU) = 1 mikrogram witaminy D.
6. Witaminy D nie wolno przyjmować, bez konsultacji z lekarzem, osobom ze stwierdzoną hiperwitaminozą D, hiperkalcemią (podwyższonym poziomem wapnia w surowicy krwi), hiperkalciurią (podwyższonym stężeniem wapnia w moczu), kamicą nerkową, sarkoidozą, niewydolnością nerek oraz brakiem aktywności hydroksylazy cholekalcyferolu w wątrobie i w nerkach (cecha genetyczna).

Orientacyjna zawartość witaminy D w wybranych produktach spożywczych:
- świeży węgorz: 1200 j.m. w 100 gramach
- świeży łosoś (dziko żyjący=niehodowlany): 600-1000 j.m. w 100 gramach
- śledź (w oleju): 800 j.m. w 100 gramach
- łosoś hodowlany: 100-250 j.m. w 100 gramach
- sardynki z puszki: 300 j.m. w 100 gramach
- makrela z puszki: ok. 250 j.m. w 100 gramach
- tuńczyk z puszki: ok. 230 j.m. w 100 gramach
- żółtko jaja kurzego (1 sztuka): 20-50 j.m.
- sery: 7-28 j.m. w 100 gramach
- mleko kobiece: 1,5-8 j.m. w 100 ml
- mleko krowie: zaledwie 0,4-1,2 j.m. w 100 ml

Jeśli więc nie chcemy łykać kapsułek z witaminą D - trzeba jeść ryby!
Smacznego! :D

Źródło: http://diabetologia.mp.pl/wytyczne/show.html?id=92799; https://sunmed.pl/edu/vitDsupp.pdf

Obrazek
dr n. med.
Grzegorz Matusiak


Posty: 1
Czy coś się zmieniło w 2014 roku?:-)

_______________________
Endermologia www.salon-iva.pl/kosmetyka/endermologia.html
Ostatnio edytowano 15 wrz 2014, o 20:38 przez gauger, łącznie edytowano 1 raz

GM Avatar użytkownika

Posty: 12
Z tego co mi wiadomo, to nie - większe aktualizacje wytycznych pojawiają się zwykle co 3-4 lata. Tylko dzikich łososi pewnie coraz mniej...
Pozdrawiam.
dr n. med.
Grzegorz Matusiak


Powrót do Witamina D - suplementacja

cron